Τρίτη 19 Απριλίου 2011

ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ


ΚΑΛΟ ΣΟΥ ΤΑΞΙΔΙ!
Αναφορά τιμής σε έναν από τους μεγαλύτερους τραβαδούρους του ελληνικού πενταγράμου.
Ξεκίνησε για το μεγάλο και τελευταίο του ταξίδι στην πόλη των αγγέλων έχοντας μια αγκαλιά γεμάτη τραγούδια και θα τους ξετρελάνει.
Ποιος δε θυμάται ποιος; τα άσματα:"Αύγουστος","Υδροχόος", "Στη ρωγμή του χρόνου"

ΚΑΙ ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

"Ραγίζει απόψε η καρδιά με το μπαγλαμαδάκι......."
ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ
«Βιάστηκε να νυχτώσει»...


Ράγισε η καρδιά στον τελευταίο αποχαιρετισμό του τροβαδούρου της Θεσσαλονίκης, του χαρισματικού μουσικοσυνθέτη και τραγουδιστή Νίκου Παπάζογλου, που πέθανε στα 63 του χρόνια, μετά από σκληρή μάχη με τον καρκίνο. Η κηδεία του έγινε χτες το μεσημέρι, παρουσία πλήθους κόσμου, στον Αγ. Θεράποντα της Τούμπας, στη γειτονιά όπου γεννήθηκε και έκανε τα πρώτα του βήματα στη μουσική.
Γεννημένος στις 20/3/1948 από γονείς πρόσφυγες, μεγάλωσε ακούγοντας τους αυτοδίδακτους μουσικούς κι έμαθε ν' αγαπά τη γνώση και να εκτιμά την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Από νωρίς επέλεξε ν' ακολουθήσει το μελωδικό μονοπάτι. Η πρώτη του συστηματική επαφή με τη μουσική ήταν μέσω συγκροτημάτων την περίοδο 1965-1970, ενώ στο στρατό γράφει τα πρώτα του τραγούδια και κατασκευάζει ένα τρίχορδο όργανο, το «οργανάκι» όπως το είχε βαφτίσει. Το 1972 μπαίνει στο δημιουργικό χώρο της σύνθεσης και φτιάχνει το δικό του «χειροποίητο» στούντιο, το «Αγροτικόν», το οποίο με τα χρόνια έγινε η φιλόξενη, πολύτιμη στέγη για πολλούς νεότερους καλλιτέχνες. Το 1976, τραγουδώντας στους «Αχαρνής» του Διονύση Σαββόπουλου, συναντιέται με τον Μανώλη Ρασούλη και το 1978 δημιουργούν - μαζί και με τον Νίκο Ξυδάκη - την «Εκδίκηση της Γυφτιάς». Ακολουθούν «Τα Δήθεν», το «Χαράτσι», το «Μέσω Νεφών», τα «Σύνεργα», η «Επιτόπιος Ηχογράφησις» στο θέατρο του Λυκαβηττού, το «Οταν Κινδυνεύεις Παίξε την Πουρούδα», η «Μάισσα Σελήνη». Το ιδιόμορφο ερμηνευτικό ύφος του, που συνδυάζει το ροκ με το λαϊκό, το λυγμό του μπαγλαμά με την κιθάρα, ξεχωρίζει, γοητεύει, συνεπαίρνει... Από τις δημιουργικές συνεργασίες του, ξεχωριστή αυτή το 1988 με τον Μάνο Χατζιδάκι στην μπουάτ «Σείριος» και στο δίσκο «Στο Σείριο Υπάρχουνε Παιδιά»... Ο Ν. Παπάζογλου επέλεγε να κάνει τις δικές του παραγωγές (με σήμα την ετικέτα «Στρογγυλοί Δίσκοι»), ενώ παραχωρούσε δωρεάν το στούντιο «Αγροτικόν» για ηχογραφήσεις νέων δημιουργών. Με την ορχήστρα του «Λοξή Φάλαγγα», «όργωνε» τη χώρα τα καλοκαίρια δίνοντας συναυλίες, με καταληκτική την καθιερωμένη συναυλία του Σεπτέμβρη στο Λυκαβηττό.


ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ - ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ
Από τα γνήσια παιδιά της Μακεδονίας ο Νίκος Παπάζογλου, γέννημα θρέμμα Θεσσαλονίκης. Από εκεί ξεκινά τη συστηματική του απασχόληση με τη μουσική στα τέλη της δεκαετίας του '60.
Σε ένα μικρό στούντιο γράφει τα πρώτα του τραγούδια και κάποια από αυτά τραγουδιούνται από τον Πασχάλη, τον οποίο αντικατέστησε στους OLYMPIANS για να κάνει τη στρατιωτική του θητεία!
Οι αρχές της δεκαετίας του '70 τον βρίσκουν στο Aachen της Γερμανίας με το Σαλονικιώτικο συγκρότημα ZEALOT (ΖΗΛΩΤΗΣ). Κάνει προσπάθειες να προωθήσει τη δουλειά του στον ευρωπαϊκό χώρο και ηχογραφεί κάποια κομμάτια στο Μιλάνο.

Επιστρέφει στα πάτρια εδάφη το 1976. Το 1977 συμμετέχει στην παράσταση "Αχαρνής ο Αριστοφάνης που γύρισε από τα θυμαράκια", γεγονός που τον φέρνει σε επαφή με τους Διονύση Σαββόπουλο και Μανώλη Ρασούλη. Με αφορμή αυτή την παράσταση κυκλοφορεί ο ομώτιτλος δίσκος στον οποίο επίσης συμμετείχε.

Δυο χρόνια μετά, οι τρεις τους και ο Νίκος Ξυδάκης δημιουργούν αυτό που έμελλε να αφήσει σφραγίδα στη νεοελληνική μουσική σκηνή, το δίσκο "Η εκδίκηση της Γυφτιάς" με την χαμογελαστή εικόνα του Νίκου σε πρώτο πλάνο.

"Τρελλή κι αδέσποτη", "Κανείς εδώ δεν τραγουδά" και άλλα έντεκα κομμάτια που αγαπήθηκαν και τραγουδήθηκαν όσο λίγα.
Εχει ήδη με προσωπική εργασία και μεράκι "οικοδομήσει" το στούντιο του στην Κάτω Τούμπα, το γνωστό ΑΓΡΟΤΙΚΟΝ το οποίο γίνεται γι' αυτόν εργαλείο δημιουργίας μερικών από τα καλύτερα τραγούδια της τελευταίας εικοσαετίας στην Ελλάδα.

Έπεται λοιπόν συνέχεια, το 1979 με το "ΔΗΘΕΝ" των Ξυδάκη - Ρασούλη, στο οποίο τραγουδά μαζί με τον Δημήτρη Κοντογιάννη και τη Σοφία Διαμαντή.

Το 1983 πραγματοποιεί μερικές εμφανίσεις στο ΖΟΟΜ στην Αθήνα με την "Ταχεία Θεσσαλονίκης" που δεν είχαν την αναμενόμενη από το κοινό ανταπόκριση.

Την ίδια χρονιά συγκεντρώνει ότι είχε βγάλει από το πλούσιο υλικό της ψυχή του σε μελωδία με στίχο στο γνωστό σε όλους μας δίσκο "ΧΑΡΑΤΣΙ". Με αυτή τη δουλειά δεν κάνει απλά μια ακόμα έκπληξη αλλά σφραγίζει την ελληνική μουσική των νεότερων χρόνων. Δίσκος σταθμός, "επηρεάζει" αρκετούς νεότερους τραγουδοποιούς και σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους που κυκλοφορεί ο Παπάζογλου αργότερα, δημιουργείται η "σχολή της Σαλλονίκης", το "ρεύμα Παπάζογλου"... Ο χαρακτηρισμός αφορά καλλιτέχνες που ακολουθούν τα χνάρια του και διδάσκονται από το ύφος του.

Στο "ΧΑΡΑΤΣΙ" ο Νίκος παντρεύει τη ροκιά με το "αχ", το μπαγλαμαδάκι με την ηλεκτρική κιθάρα και το τσέλο με το μπουζούκι σε ένα εκπληκτικό άκουσμα, αποδεικνύοντας πως ότι είναι γνήσιο δεν έχει όρια και κανονισμούς.

Στο εσωτερικό αυτής της δουλειάς ο ίδιος σημειώνει:
"Η μουσική μας παιδεία, αν μπορεί να ονομαστεί έτσι, είναι ένας κυκεώνας και φαίνεται αυτό στη μουσική που συνθέτουμε, φαίνεται και στις επιλογές μας όταν η ανάγκη και η ευκολία μας θέτουν μπροστά σε εκβιαστικά διλήμματα, οπόταν και αναγκαζόμαστε να πάρουμε θέση. Πάντως όποια απόφαση και να πάρουμε, προδίδουμε ένα κομμάτι του εαυτού μας, γιατί τα ετερόκλητα μας συνιστούν. Η αγάπη είναι ισχυρότερο πράγμα από τη διαφορά, το ζήτημα είναι να συγκεράσουμε τις μουσικές μας αντιθέσεις, που είναι και οι δικές μας αντιθέσεις, σ' ένα μεικτό και νόμιμο μουσικό είδος".

Το μήνυμα του Νίκου βρήκε χιλιάδες αποδέκτες, αν κρίνει κανείς το γεγονός ότι εκτός από την αρχική κυκλοφορία του, επανακυκλοφορεί στην αγορά (cd) το 1988 και το 1996!


Είκοσι χρόνια μετά και το κλασσικό τραγούδι "ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ" στάζει μέλι, αγαπιέται, σκούπιζει δακρυσμένα μάγουλα και σιγοτραγουδιέται ακόμα με το ίδιο πάθος.
Όπως επίσης ο "Υδροχόος", "Λεμόνι στην πορτοκαλιά" του Μανώλη Ρασούλη και της Βάσως Αλαγιάννη, το "Χαράτσι" του Σιμώτα (στίχος) και τα "Καρυάτιδα", "Στάλα-στάλα", "Με το τραγούδι", "Ευχή", "Χθες βράδυ", "Πέρασα έτσι", "Χτυπάει τηλέφωνο".

Εκτός όμως από τις προσωπικές του δουλειές, τον συναντάμε στη "Ρεζέρβα" (1984) και στο "Ζήτω το ελληνικό τραγούδι" (1986) του Σαββόπουλου. Επίσης στο "Πότε Βούδας πότε Κούδας" δίσκος του Μ. Ρασούλη (1986) όπου τραγουδά το ομότιτλο κομμάτι. Αλλά και στο "Σείριο υπάρχουνε παιδιά" του Χατζιδάκη το 1988.
Στο δίσκο "Ολοι δικοί μας είμαστε" με τους Μ. Ρασούλη, Χ. Νικολόπουλο και Π. Τερζή και στο "Σκόρπια 1" του Μ. Ρασούλη με τη Γλυκερία.
Παράλληλα κυκλοφορούν και οι δικοί του δίσκοι "ΜΕΣΩ ΝΕΦΩΝ" το 1986 και "ΣΥΝΕΡΓΑ" το 1991. Την ίδια χρονιά 30 Σεπτέμβρη 1991 ηχογραφεί και κυκλοφορεί την "ΕΠΙΤΟΠΙΟΣ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ" από το θέατρο του Λυκαβηττού.

Διαχρονικές σιωπηλές επιτυχίες, τα τραγούδια των δίσκων του, "Ένα κι ένα", "Ο μοναχός ο άνθρωπος", "Στη ρωγμή του χρόνου", "Φύσηξε ο Βαρδάρης", "Καλημέρα", "Είναι αργά", "Απόψε σιωπηλοί", "Δεν είμαι ποιητής", "Νυκτερινό Α' και Β'", "Όμως εγώ", "Μάτια μου" και τόσες άλλες.

Το 1995 κυκλοφορεί η τελευταία του (μέχρι σήμερα) δουλειά "ΟΤΑΝ ΚΥΝΔΥΝΕΥΕΙΣ ΠΑΙΞΕ ΤΗΝ ΠΟΥΡΟΥΔΑ" (πουρούδα: στα κυπριακά το κλάξον του ποδηλάτου).

Όλες οι δουλειές του έχουν ηχογραφηθεί στο ΑΓΡΟΤΙΚΟΝ με την ετικέτα "Στρόγγυλοι δίσκοι".

Άξιες αναφοράς είναι και οι συνεργασίες του (στις περισσότερες είχε την επιμέλεια) με το Μανώλη Λιδάκη, τη Γλυκερία, τη Χορωδία Αιγαίου, τη Σαραγούδα Γιασεμή, τους Παλαιολόγους, το Λουδοβίκο των Ανωγείων, τη Νένα Βενετσάνου, τη Λιζέτα Καλημέρη, την Κατερίνα Σιαπάντα, τη Όλγα Δεραινίτη κ.α.

Ο Νίκος στηρίζει τη μουσική με το δικό του τρόπο, δίνοντας ευκαιρίες σε καλλιτεχνικά διαμάντια σαν τον Σωκράτη Μάλαμα, τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, τις Μικρές Περιπλανήσεις, τον Ορφέα Περίδη, τη Μελίνα Κανά και αρκετούς άλλους.

Του ανωτέρω απόδειξη είναι οι δίσκοι "ΑΓΡΥΠΝΙΑ", "Η ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΑΜΜΟΥ", "Ο ΧΑΣΟΜΕΡΗΣ", "ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΥΝΕΝΤΗ", "ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ", "ΝΥΧΤΕΣ ΜΑΓΙΚΕΣ"...

Όλα αυτά τα χρόνια, υποστηρίζει τις μουσικές του δημιουργίες με ένα τρόπο που άλλοι καλλιτέχνες δε θα τολμούσαν φοβούμενοι το ρίσκο.
Τα καλοκαίρια μαζί με τους συνεργάτες του, το γκρουπ "Λοξή Φάλαγγα" οργώνει την Ελλάδα δίνοντας συναυλίες. Συνήθως επισκέπτεται ξεχασμένες από τους πολλούς περιοχές, δίνοντας τη δυνατότητα για πραγματική διασκέδαση σε ανθρώπους που ζουν μακριά από τις μεγαλουπόλεις. Το αποτέλεσμα των εμφανίσεων είναι πάντα το ίδιο. Σε όποιο χώρο και αν επιλέξει να εμφανιστεί δημιουργείται το αδιαχώρητο και ο κόσμος δείχνει την αγάπη του για το γνήσιο τραγούδι.
Αποφεύγει να εμφανίζεται στην τηλεόραση και δεν δίνει συνεντεύξεις χωρίς ουσιαστικό λόγο. Λίγοι καλλιτέχνες δείχνουν στη μουσική το σεβασμό με τον οποίο εκφράζεται ο Παπάζογλου. Ψύχραιμη, ήρεμη και ουσιώδης προσωπικότητα, πρότυπο και δάσκαλος (χαρακτηρισμούς τους οποίους ο ίδιος δεν πολυσυμπαθεί) για πολλούς νεότερους που θέλησαν να βαδίσουν στα χνάρια του.

Η φωνή του είναι προικισμένη με ιδιαίτερη χαρακτηριστική χροιά. Βαθύς λυγμός το άκουσμά της, τραγουδοποιός που νιώθει ό,τι με μελωδία ξεστομίζει. Η πορεία και το ύφος του πιστοποιούν όχι απλά τη γνησιότητά του, αλλα μας μαθαίνουν πως τα τραγούδια που είναι αληθινά, αγγίζουν την ψυχή μας χωρίς επεξεργασία και υστερίες.

Συνεχίζει να κατοικεί και να εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Αποχωρίζεται την πόλη του μονάχα όταν συνοδοιπορεί με τη "Λοξή Φάλαγγα" για να μας χαρίζει τις καλοκαιρινές ανά την Ελλάδα συναυλίες του.





1978-Η εκδίκηση της γυφτιάς (Αυτός δεν θεωρείται δίσκος της προσωπικής του δισκογραφίας αλλά τον έκανε ευρύτερα γνωστό, γι' αυτό και τον έχω συμπεριλάβει)

1. Βρέχει στην εθνική οδό
2. Κυρ-διευθυντά των δίσκων
3. Τρελή κι αδέσποτη
4. Σαν το δασάκι
5. Στην Πόλυ
6. Μη μ' αποκαλείς τεμπέλη
7. Χαβαλεδιάρικο
8. Πρώτα να ξεκαθαρίσεις
9. Κανείς εδώ δεν τραγουδά
10. Του χάρου το παράπονο
11. Από περιέργεια υπάρχω
12. Το τροχαίο
13. Μετανάστης στην αγκάλη σου


1984-Χαράτσι

1. ΥΔΡΟΧΟΟΣ
2. ΜΕ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΜΕ ΤΟ ΚΡΑΣΙ
3. ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
4. ΧΑΡΑΤΣΙ
5. ΛΕΜΟΝΙ ΣΤΗΝ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ
6. ΣΤΑΛΑ ΣΤΑΛΑ
7. ΕΥΧΗ
8. ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ
9. ΧΤΕΣ ΤΟ ΒΡΑΔΥ
10. ΠΕΡΑΣΑ ΕΤΣΙ ΔΙΧΩΣ ΛΟΓΟ
11. ΧΤΥΠΑΕΙ ΤΗΛΕΦΩΝΟ


1986-Μέσω Νεφών

1. ΕΝΑ ΚΙ ΕΝΑ
2. Ο ΜΟΝΑΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
3. ΣΤΗ ΡΩΓΜΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
4. ΤΟΥ ΧΑΜΟΥ
5. ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ
6. ΦΥΣΗΞΕ Ο ΒΑΡΔΑΡΗΣ
7. ΕΓΩ ΚΙ Ο ΙΣΚΙΟΣ ΜΟΥ
8. ΚΑΛΗΜΕΡΑ
9. ΕΙΝΑΙ ΑΡΓΑ
10. ΦΕΓΓΕΙΣ ΣΑΝ ΑΣΤΡΟ
11. ΓΛΥΚΕΙΑ ΜΟΥ


1990-Σύνεργα

1. ΣΥΝΕΡΓΑ
2. ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ
3. ΔΡΑΠΕΤΕΣ
4. ΑΠΟΨΕ ΣΙΩΠΗΛΟΙ
5. ΤΟ ΠΗΓΑΔΑΚΙ
6. ΧΑΡΤΙΝΟ ΚΑΡΑΒΑΚΙ
7. ΒΙΑΣΤΗΚΕ ΝΑ ΝΥΧΤΩΣΕΙ
8. ΜΑΝΔΡΑΓΟΡΑΣ
9. ΒΑΡΕΙΑ ΒΑΛΙΤΣΑ
10. ΘΑΝΑΤΟ ΘΕΛΩ ΤΡΑΓΙΚΟ
11. ΦΕΥΓΩ


1991-Live Στον Λυκαβηττό

1. Η ΑΓΑΠΗ Η ΦΙΛΗ ΜΟΥ
2. ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ
3. ΣΤΑΛΑ - ΣΤΑΛΑ
4. ΣΥΝΕΡΓΑ
5. ΧΑΡΤΙΝΟ ΚΑΡΑΒΑΚΙ
6. ΠΟΤΕ ΒΟΥΔΑΣ ΠΟΤΕ ΚΟΥΔΑΣ
7. ΑΧ ΕΛΛΑΔΑ
8. Ο ΜΟΝΑΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
9. ΧΑΡΑΤΣΙ
10. ΔΡΑΠΕΤΕΣ


1995-Όταν Κινδυνεύεις Παίξε Την Πουρούδα

1. ΝΥΚΤΕΡΙΝΟ Α'
2. ΝΥΚΤΕΡΙΝΟ Β'
3. ΓΙΑΓΙΑΚΑ
4. ΤΟΥ ΦΙΛΟΥ
5. Μ' ΕΝΑ ΤΡΙΧΟΡΔΟ
6. ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΠΟΙΗΤΗΣ
7. ΦΑΝΟΙ
8. ΤΗΣ ΧΙΩΤΙΣΣΑΣ
9. ΓΙΑ ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ
10. ΓΙΑ 'ΜΕΝΑ
11. ΣΑΒΒΑΤΟ
12. ΟΜΩΣ ΕΓΩ


2005-Μά'σσα Σελήνη

01. Μά'ισσα σελήνη
02. Ανδόρα - Κορσική - Χανιά
03. Σ' ένα μπαγλαμαδάκι
04. Μ' ένα "γειά"
05. Αόρατοι σταυροί
06. Καρρώ κουβέρτα
07. Πικρό ψωμί
08. Επαρχία
09. Ό,τι με πλήγωσε
10. Απόπειρα λαθραλιείας
11. Όρτσα - Πρίμα
12. Τόδε τι
13. Ξεσπάει αέρας
14. Να μη σ' έχω
15. Στιγμές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου